گوناگون

وزیران خارجه 1+5 با ظریف تماس داشتند

یک مقام ارشد تیم مذاکره کننده آمریکا در جلسه پرسش و پاسخی ضمن تشریح دور اخیر گفتگوها در وین، از تایید پایبندی کامل دو طرف به برنامه اقدام مشترک در گزارش آتی آژانس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بلافاصله بعد از هر دور مذاکرات هسته‎ای جلسه پرسش و پاسخی با حضور خبرنگاران و یکی از مقامات ارشد مذاکره کننده برگزار می‎شود که طبیعتاً منعکس کننده دیدگاه و جهت گیری آمریکا در این زمینه است که به برخی از اهم مطالب منتشر شده در آن اشاره شده است:

تمرکز بر به نتیجه رساندن مذاکرات است

مقام ارشد فوق که نام وی فاش نشده است درباره صحبت‎های مقامات ایرانی که تهران باید در زمینه تامین سوخت خود مستقل باقی بماند و خود میزان اورانیوم با غنای پایین را تعیین کند، تاکید کرد که وارد جزئیات نمی‎شود.

وی افزود که صحبتی مبنی بر تمدید زمان به بعد از موعد 20 ژوئیه انجام نشده است و تمرکز بر به نتیجه رساندن مذاکرات داریم، “اما فکر نکنم که هیچ طرفی با چنین مساله‎ای مخالفت داشته باشد.”

این مقام وجود اختلاف نظر بین گروه 5+1 را طبیعی دانست اما گفت آنها متفق القول هستند که باید اطمینان حاصل شود برنامه هسته‎ای ایران کاملاً صلح آمیز است.

وی مدعی شد که ایران باید “تصمیم‎های بسیار بسیار سختی بگیرد. اگر این طور نبود، ای مساله بسیار زودتر حل شده بود” و افزود که همواره درباره دشوارترین مسائل در آخرین مراحل مذاکرات تصمیم‎گیری انجام می‌شود.”

هر دو طرف واقع بین‎تر شده‎اند

مقام آمریکایی همچنین گفت تا دور جدید مذاکرات، دو طرف فاصله‎ای که باید طی شود تا به نتیجه رسید، را درک نمی‎کردند اما حال این واقع بینی بوجود آورده است و به دنبال یافتن راه برای طی آن هستند.

وی افزود: “هنوز نیاز به کار بسیار سنگینی داریم.”

این دیپلمات ارشد درباره یادآوری پیشنهاد سال 2005 جمهوری اسلامی، ضمن تاکید بر اینکه باید از تاریخ درس گرفت، شرایط امروز را کاملاً متفاوت دانست.

وی از برقراری تماس هر کدام از وزرای 5+1 با ظریف طی مذاکرات و رد و بدل شدن پیغام‎های متعدد برای کاهش اختلافات خبر داد و گفت: “به احتمال زیاد، رئیس جمهور اوباما نیز در جریان جزئیات موضوع است و به صورت دقیق پیگیر آن است.”

هفته آینده با کنگره مشورت خواهیم داشت

در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز درباره نقش کنگره در مذاکرات، این مقام گفت مدام با کنگره در حال تبادل نظر هستند و بخش اعظم هفته آینده به مشورت با سنا و مجلس نمایندگان صرف خواهد شد.

وی درباره مذاکره میان ایران و آمریکا درباره بحران کنونی در عراق، صحبت‎های اوباما را تکرار کرد و گفت: “تلویزیون یا درباره شرایط عراق صحبت می‎کند یا درباره حذف اسپانیا از مسابقات [جام جهانی]. پس اجتناب ناپذیر است که در بین گپ‎هایمان موضوع عراق مطرح شود اما تمرکزی در این زمینه وجود نداشته است.

پایبندی دو طرف به برنامه اقدام مشترک

این مقام با اشاره به جلسه هیات آمریکایی با یوکیو آمانو، نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در پیش برد پرونده بسیار مهم دانست.

وی از گزارش جدید نظارت بر “برنامه اقدام مشترک” خبر داد که هنوز علنی نشده است اما موید پایبندی کامل هم ایران و هم 5+1 به الزامات برنامه اقدام مشترک است.

همچنین دیپلمات آمریکایی افزود: به دلیل تفاوت در جدول زمان بندی، بررسی مسائل ادعایی درباره جنبه نظامی برنامه هسته‎ای ایران تا 20 ژوئیه به پایان نخواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا