گوناگون

وقتی ستاره ها به زمین می آیند/ برگزاری چهارمین همایش نجوم به همت کودکان و نوجوان البرز

به گزارش خبرنگار مهر، نگاه کرن به آسمان پرعظمت و پهناور همیشه جذابیت های زیادی دارد. به ویژه قدیم ترها که کودک بودیم و هنوز از آلودگی در آسمان شهرمان خبری نبود؛ همان شبهایی که تا چشم به آسمان می دوختیم با دنیایی درخشان و پرستاره مواجه می شدیم و برق شادی همچون الماسی درخشان از چشمانمان بیرون می زد؛ آن شبها را هیچگاه از خاطر نمی بریم.

آن شبهایی که ذوق زده ستاره های درخشان تر را مال خود می کردیم و با آن خیالها می بافتیم؛ گاهی هم دست دراز می کردیم تا شاید، شاید ستاره را به چنگ درآوریم را هنوز در یاد داریم؛ و هنوز ….. شب که می شود گاه به گاه نظری به آسمان می کنیم مگر دوباره سر و کله این دوست داشتنی های در تصور کودکی ما کوچک را بازیابیم.

دنیای آسمان، روز و شبش؛ به راستی دنیای شگرف و بی نظیری است و کمی تفکر در آن ما را به حقایقی از خلقت رهنمون می شود که شاید با سالها تحصیل و تجربه به دست نیاید.

IMG01485618

عصر یکشنبه کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری استان البرز به مناسبت هفته جهانی نجوم دست به کار شدند و با همراهی مربیانشان چهارمین همایش نجوم را در مجتمع آفرینش های هنری کانون در کرج ترتیب دادند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان در سخنانی در ابتدای این مراسم خطاب به کودکان ونوجوانان گفت: آسمان پرستاره یکی از دو چیزی است که  کانت می گوید: مدام مرا با اعجاز فزاینده از نو پر می کند.

IMG01480458

علیرضا جلالی اظهار داشت: اگر نگاه کردن به آسمان پرستاره و اعجاب انگیز ما را به سوی خودشناسی و سپس خداشناسی رهنمون نسازد، نگاهمان بی فایده بوده است.

وی با اشاره به فعالیت های جدید مرکز نجوم (آسمان نما و رصد خانه) کانون استان در سال جدید گفت: امسال درصدد هستیم تا با بهره گیری از برترین گروه های نجومی استان در تمامی ساعات هفته مرکز آسمان نما و رصد خانه فعال باشد و به کودکان ونوجوانان علاقه مند خدمت رسانی کند.

جلالی تاکید کرد: استفاده از امکانات مرکز نجوم و رصدخانه از برنامه هایی است که در سال جاری با نگاهی مدون تر به آن خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت نقش دهی به کودکان و نوجوانان گفت: در این برنامه سعی شد تا کودکان و نوجوانان نقش پررنگی در برپایی و برگزاری همایش داشته باشند و در واقع می توان گفت این برنامه با اعتماد به اعضای کانون برگزار شد و مربیان نیز اعضا را دربرپایی این همایش به طور ویژه حمایت کردند.

IMG01482578

در بخشی از این همایش متنوع یکی از اعضای فعال مرکز نجوم کانون در لباس فضانوردی به روی سن حاضر شد و هر آنچه درباره ستارگان و دنیای آسمان آموخته بود در قالب سخنرانی ارائه داد.

در بخش دوم این همایش، غرفه های متنوعی با موضوع برنامه برپا شده بود. در ابن بخش پنج غرفه شامل بازی های نجومی، پاسخ به سؤالات نجومی، کاردستی های فضایی، نقاشی های فضایی و آسمان نما و رصد خانه دایر بود و کودکان و نوجوانانی که در همایش حضور داشتند با حضور در غرفه ها به شکلی ملموس تر با نجوم و فعالیت ها مرتبط با آن آشنا شدند.

IMG01512053

هیجان و شور حاکم بر کودکان و نوجوانان و اشتیاق آنان برای شرکت در فعالیت نقاشی و کاردستی تماشایی بود.

همچنین برخی از اعضای فعال کلاس های نجوم در کنار مربیان عهده دار مدیریت غرفه ها بودند که در نوع خود جالب بود. در کنار این غرفه ها نمایشگاهی نیز از آثار  نقاشی یکی از اعضا برپا شده بود.

IMG01504892

یکی از اقدامات همایش نجوم امسال، تشکیل غرفه ویژه والدین بود. در این غرفه کارشناسان هوا و فضا در خصوص این علم و سؤالات والدین در این زمینه توضیحاتی ارائه دادند.

اهدای لوح تقدیر به چند نفر از اعضا برگزیده فعالیت های نجومی استان از دیگر برنامه های اجرا شده در این همایش بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا