گوناگون

اعتبار مورد نیاز پارک موزه علوم زمین شناسی تامین می شود

81169668 5705552

محمد رضا خباز روز دوشنبه در نشست تبیین جایگاه موزه و موزه داری در توسعه گردشگری علمی در مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در مشهد افزود : شروع ساخت این موزه با پنج میلیارد ریال اعتبار اولیه اقدامی بود که با کمک و تعامل مسوولان استانی و کشوری محقق شد.

وی اظهار کرد : ساخت این بنای ماندگار و جمع آوری و تدوین گنجینه فاخر از سنگ ها و مستندات علوم زمین امروز به پایان کار نزدیک شده و نیاز است تا با یک توجه و تخصیص اعتبار ویژه کار نهایی شود.

وی گفت : با بهره برداری از این طرح عملا یک موزه تخصصی در حوزه علوم زمین شناسی که در کشور بی نظیر است در کنار مضجع شریف امام رضا (ع) شکل می گیرد که هم مبنایی برای فعالیت متخصصان و دانشجویان مربوطه و هم گنجینه ای ارزشمند از نعمت های خداوندی برای عموم مردم خواهد بود.

وی برای تامین اعتبار مورد نیاز اتمام این طرح هم دو راه را پیشنهاد داد و افزود : هم اینک مقدمات تدوین برنامه ششم توسعه کشور در معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری در حال انجام است و می توان از طریق سازمان زمین شناسی ردیف بودجه و اعتبار ویژه ای را در این برنامه پیش بینی کرد.

وی اظهار کرد : در این میان این امکان هم هست که از اعتبارات موجود سال 93 برای تکمیل کار بهره برد تا سریع تر این پارک موزه آماده بهره برداری شود.

استاندار خراسان رضوی هم در ادامه این جلسه افزود : ثروت تعریف های مختلفی دارد از پول و مسکوکات گرفته تا ذخایر معدنی و نفتی و نیروی انسانی ، اما امروز داشتن نیروی انسانی کارآمد و کارشناسان دلسوز خود از جمله ثروت های ارزشمند ما می باشد.

علیرضا رشیدیان افزود : از سویی علم و دانش در مراکزی چون مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق خود ثروتی دیگر است.

وی اظهارکرد : این موزه امکان خوبی برای فعالیت ها و تحقیقات دانشگاهی فراهم می کند و نقش مهمی در تولید ثروت دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با همت دست اندرکاران امر بویژه ، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پارک موزه تخصصی تامین شود.

رییس مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق هم در این زمینه گفت : پیشرفت فیزیکی نخستین پارک موزه علوم زمین کشور حدود 95 درصد است و به دلیل نبود اعتبار کار به انجام نرسیده است.

جمال روشن روان افزود : تاکنون برای ساخت این پارک موزه حدود 25 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن و تامین تجهیزات مورد نیاز 20 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

وی با اشاره به وسعت 10 هزار متر مربعی این پارک موزه گفت : دو بخش اصلی که یکی از آنها فضای پارک موزه با بخش های سنگ شناسی، چینه شناسی، فسیل شناسی، یادمان از زمین شناسان و مانند آن است.

روشن روان افزود : بخش پارک های تخصصی هم متشکل از پارک زمین، اکتشافات و معدن کاری و نیز محیط زیست می باشد.

وی هدف از احداث این پارک را توسعه گردشگری علمی، حفظ مستندات علمی کشور ، ایجاد فرصت فراغت مطلوب برای دانش آموزان و دانشجویان دانست.

وی گفت : هم اینک گنجینه گردآوری شده استان و نمونه های اهدایی مردم از سنگ ها و کانی ها و موارد مربوط به علوم زمین در محل مرکز زمین شناسی شمال شرق توسط گروه های مختلف دانشجویی و دانش آموزی و محققان بازدید می شود.

وی بیان کرد : می توان مخزن و گنجینه خوبی که در اختیار استان است را در فضای پارک موزه همراه با ظرافت ها و جذابیت های لازم ارایه کرد.

2713/659



: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا