گوناگون

اعطای 22 مجوز به کتابخانه های مساجد گیلان/ لزوم ساماندهی و هم افزایی فعالیت های فرهنگی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سلیمان پورابراهیم ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با محوریت گرامیداشت 19 مهر سالروز بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری پیرامون کانون های مساجد از برگزاری دوره آموزشی مهر مساجد برای کتابداران برتر کتابخانه‌ های مساجد استان خبر داد و افزود: در این دوره آموزشی یکروزه که در محل دبیرخانه کانون‌ های فرهنگی و هنری مساجد گیلان برگزار شد، کتابداران کانون‌ های مساجد به دو شیوه تئوری و عملی مباحث کتابخانه‌ای را فرا گرفتند.

وی اظهارداشت: در این دوره آموزشی 35 نفر از کتابداران مساجد استان حضور داشتند.

مسئول دبیرخانه کانون‌ های فرهنگی و هنری مساجد گیلان با بیان اینکه هم اکنون 242 باب کتابخانه در مساجد سراسر استان دایر است، گفت: از این تعداد 86 باب کتابخانه در محیط بسته و مخزن دار است.

وی در ادامه با اشاره به کمبود فضاهای فرهنگی در گیلان اذعان داشت: همچنین 156 باب کتابخانه هم به صورت باز در فضای داخلی مسجد که دارای دو قفسه کتاب، میز مطالعه و کتب مرجع است، فعالیت می‌کنند.

پورابراهیم از اعطای مجوز به 22 باب کتابخانه مساجد استان در دهه ولایت خبر داد و افزود: این مجوز‌ها هر ساله به تعدادی از کتابخانه‌ های مساجد که استانداردهای مصوبه را رعایت کرده باشند، اهدا می‌ شود.

وی تصریح کرد: همچنین در دهه ولایت و امامت کتابخانه شهدای دهنه سر  شهرستان آستانه اشرفیه افتتاح خواهد شد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این نشست گفت: کانون‌ ها فرهنگی و هنری مساجد می‌ توانند با حفظ ارزش ها، هنرهای هفت گانه را با محوریت قرآن آموزش دهند. 

 فیروز فاضلی افزود: جشنواره قرآنی مدهامتان جمعه (24 مهر) در دو رده سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال در هفت رشته در مصلی رشت برگزار می‌ شود.

وی همچنین از راه اندازی منشور توسعه قرآنی استان با رهنمودهای آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در استان خبر داد و اظهارداشت: خوشبختانه فعالیت‌ های قرآنی در استان گیلان رو به گسترش است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: قرآن سراسر نور است و هر چقدر در زمینه قرآن فعالیت شود باز هم کم است.

وی در ادامه از برگزاری جشنواره سراسری شیوه‌ های نوین تدریس معارف دین به میزبانی گیلان خبر داد و اذعان داشت: این جشنواره دی ماه به میزبانی این استان برگزار می‌ شود.

فاضلی با بیان اینکه ترکیب شیوه‌ های نوین ترکیب معناداری است، افزود: تنوع زبانی و نوبودن روش مندی با توجه به جامعه هدف یعنی نوجوانان و جوانان یک سنت و ضرورت است.

وی با بیان اینکه کانون‌ های مساجد در جذب مخاطب نقش موثری دارند، تصریح کرد: کانون‌ ها باید با روش هامختلف و هنرهای گوناگون و استفاده از روش‌های جدید با حفظ ارزش‌ ها، جوانان را جذب کرده و آموزش دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: کانون‌ ها میتوانند با حفظ ارزش ها، هنرهای هفت گانه را با محوریت قرآن آموزش دهند.

وی با بیان اینکه جشنواره شیوه‌ های نوین به کارگیری شیوه‌ های فرهنگی و هنری در تدریس است، افزود: نسل جوان نیازمند روش‌ های نوین است و باید با روش‌ های جدید به تدریس معارف دین پرداخت.

فاضلی با ابراز تاسف از موازی کاری در کارهای فرهنگی یادآورشد: کارها و فعالیت های فرهنگی باید ساماندهی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا