Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

آنچه باید درباره بیماری گلوکوم یا آب سیاه چشم بدانید + عکس

بیماری گلوکوم یا آب سیاه چشم یکی از بیماری های خطرناک چشمی است . بنابراین بینایی یکی از مهمترین حس‌های ویژه است، نه تنها به این علت که در ارتباط با محیط خارج از بدن نقش مهمی دارد، بلکه بیشتر از این رو که اختلال دید سبب کاهش یادگیری نیز می شود. فرد با حس بینایی از خود محافظت نموده، تعادل خود را حفظ کرده، قدرت خلاقیت پیدا نموده و بالاخره از دیدن محیط اطراف لذت می برد. داشتن بینایی نعمت بسیار بزرگی است و اگر انتظار داریم که چشمانمان برای تمام مدت عمر به ما خدمت کنند بایستی نهایت دقت را در مراقبت از آن ها به عمل آوریم. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

گلوکوم حاد زاویه بسته در چشم راست. به‌ تفاوت اندازه متوسط مردمک دو چشم و قرمزی ملتحمه غیر یکنواخت در چشم راست نگاه کنید.
گلوکوم حاد زاویه بسته در چشم راست. به‌ تفاوت اندازه متوسط مردمک دو چشم و قرمزی ملتحمه غیر یکنواخت در چشم راست نگاه کنید.

آب‌سیاه یا گلوکوما (glaucoma) اصطلاحی برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی با علت‌های متفاوت ولی اثری بالینی و مشترک بر روی چشم و بینایی٬ وابسته به فشار نوروپاتی‌است.

به عبارتی دیگر آب‌سیاه یا گلوکوما نوعی بیماری چشمی است که به تدریج باعث نابینایی می‌شود. برای آشنایی با علائم و روش‌های درمانی آب‌سیاه با ما همراه باشید.

گلوکوما چیست؟
گلوکوما نوعی بیماری است که بینایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً در اثر ایجاد فشار در داخل چشم به وجود می‌آید. تخم چشم دارای مایعی به نام خلط آبکی است که به طور مستمر توسط چشم تولید می‌شود و میزان اضافی آن از طریق مجراهای چشمی تخلیه می‌گردد.
زمانی که این مایع نتواند به درستی تخلیه شود و فشار ایجاد گردد، گلوکوما بروز می‌کند. این فشار داخل چشم می‌تواند به عصب‌های بینایی که سیگنال‌ها را از چشم به مغز می‌رسانند، آسیب برساند.

 میدان دید در یک فرد سالم
میدان دید در یک فرد سالم

علائم گلوکوما چیست؟
تقریباً بیشتر افرادی که به نوع زاویه باز این بیماری مبتلا می‌شوند، علائمی ندارند. اگرچه این بیماری در کوتاه‌مدت مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما تداوم فشار داخل چشم روی عصب ممکن است به بینایی محیطی آسیب برساند. با این حال این آسیب توسط فرد مبتلا قابل تشخیص نیست.
به همین دلیل حائز اهمیت است که متخصصین فشار داخل چشم را اندازه بگیرند و یک تست میدان دید انجام دهند تا این بیماری مشخص گردد.

گلوکوم را دزد بینایی نیز نامیده‌اند و دلیلش اینست که تمامی اثرات و سمپتوم‌های آن بسیار آرام و در طول سالیان بروز کرده بطوریکه درک و تشخیص آن توسط فرد مشکل است و گلوکوم جنرال پس از آب‌مروارید دومین دلیل کاهش بینایی در جهان است.
با این حال نوع رایج‌تر این بیماری که زاویه بسته نام دارد، علائم خاصی دارد. از علائم اولیه این بیماری می‌توان به مشاهده هاله در اطراف نور در اوایل شب اشاره کرد که یک سردرد خفیف یا درد در اطراف چشم را به دنبال دارد.
همچنین علائم نوع سوم گلوکوما زمانی اتفاق می‌افتد که فشار داخل چشم به سرعت فوق‌العاده زیاد می‌شود.
این نوع گلوکوما می‌تواند منجر به بروز درد شدید، حالت تهوع، استفراغ و دید فوق‌العاده تار شود. همچنین این بیماری در افراد مسن و افرادی که دچار دوربینی هستند، بیشتر مشاهده می‌شود.

 میدان دید در یک فرد مبتلا به گلولم پیشرفته

میدان دید در یک فرد مبتلا به گلوکم پیشرفته

چه کسانی به این بیماری مبتلا می‌شوند؟
سن یکی از عوامل مهم و مؤثر در بروز گلوکوما محسوب می‌شود و حدود ۱ درصد از افرادی که در دهه ۴۰ زندگی هستند و ۱۵ درصد افرادی را که در دهه ۸۰ زندگی هستند، درگیر می‌کند.
مهم‌ترین عامل مؤثر در ابتلا به گلوکوما، ابتلای یکی از والدین به این بیماری است. این موضوع احتمال ابتلا به گلوکوما را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. همچنین تحقیقات قبل نشان دادند زنانی که سطح هورمون استروژن آن‌ها پایین است، بیشتر به گلوکوما مبتلا می‌شوند.

گلوکوما چگونه درمان می‌شود؟
این بیماری معمولاً از طریق کاهش فشار داخل چشم درمان می‌شود. این درمان از طریق قطره‌های چشمی که یک یا دو بار در روز استفاده می‌شوند، صورت می‌گیرد.
از روش‌های درمانی دیگر می‌توان به درمان لیزری و جراحی اشاره کرد.

چگونه می‌توان از بروز گلوکوما پیشگیری کرد؟
بهترین راه برای پیشگیری از گلوکوما، مراجعه مرتب به چشم‌پزشک محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا