گوناگون

تغییر ارقام زودرس پسته به دیررس در سمنان

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان از تغییر ارقام زودرس به دیررس با روش سرشاخه کاری جهت تولید بیشتر پسته خشک و فراوری شده، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه سمنان، لطف‌الله رضایی از فعالیت 15 واحد ضبط و فراوری مکانیزه و 55 واحد نیمه مکانیزه و خانگی پسته با توجه به فصل برداشت پسته در استان خبر داد و گفت: عملیات پوست کنی، شستشو، درجه‌بندی، خشک کردن و فراوری بخشی از محصول توسط این واحدها انجام می‌شود.

وی از تغییر مستمر ارقام زودرس به دیررس با روش سرشاخه کاری جهت تولید بیشتر پسته خشک و فرآوری شده خبر داد و گفت: پیگیری اجرای طرح جامع پسته، ورود و کشت پایه‌های مقاوم به خشکی و شوری UCB1 در استان در سال 92 ، اجرای طرح اصلاح و بهسازی باغات پسته، پیگیری مستمر پروژه GAP(گپ، عملیات خوب کشاورزی در باغات پسته) که منجر به کاهش حداقلی آلودگی فیزیکی و شیمیایی محصول در باغات، افزایش راندمان نهاده‌های مصرفی و کاهش مصرف سموم شیمیایی می‌شود، از مهمترین اقدامات در دست اجرای سازمان جهادکشاورزی در خصوص پسته استان است.

وی هم‌چنین از ارتقاء کیفیت بهداشتی محصول، مساعدت در توسعه باغات پسته در استان در مناطق مستعد آن با پرداخت تسهیلات بانکی، یارانه نهال و… به عنوان پتانسیل بالقوه و برنامه‌های جهادکشاورزی استان در جهت توسعه باغات این استان اعلام کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآوری کرد، از مجموع 15 هزار و 962 هکتار باغ پسته استان بیش از 70 درصد در دامغان، حدود 13 درصد در شهرستان شاهرود و مابقی در سایر شهرستان‌ها قرار دارد.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: برآورد می‌شود امسال بیش از 38 هزار تن محصول از باغ‌های پسته استان برداشت شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا