گوناگون

فرسایش خاک کشاورزی استان گلستان را تهدید می کند

به گزارش خبرنگار مهر، علی نجفی نژاد عصر پنجشنبه  در گفتگو با خبرنگاران ابراز داشت: این فرسایش خاک در استان چندین برابر استاندارهای جهانی است و همچنین بهره برداری از اراضی شیبدار که حدود 110 هزار هکتار در استان است به صورت علمی و اصولی انجام  نمی شود.

وی مصرف کود و سم را  از دیگر مشکلات در بخش کشاورزی اعلام کرد و تصریح داشت: مصرف کود و سم و آلودگی هایی که در آب ها و خاک استان به وجود می آید می تواند برای ما مشکلات زیادی را  در آینده به وجود آورد  و باید تلاش کنیم تا با مدیریت جامع در کنار هم برای تولید پایدار در حوزه کشاورزی فعالیت کنیم.

نجفی نژاد افزود: در استان کشاورزان کمتر اهل ریسک پذیری هستند و باید این موضوع در دراز مدت اتفاق بیافتد . در این حوزه نیازمند مشارکت های فعالانه هستیم و سازمان نظام مهندسی به عنوان بزرگترین تشکل غیر دولتی نقش موثر و کلیدی را در پیوند سازمان های در حوزه کشاورزی و منابع  طبیعی دارد.

وی ادامه داد: اگر ارزش های کشاورزی احیا نشود مطمئنا ابر قدرت ها بر ما فشار می آورند و این برای کشور ضعف بزرگی محسوب می شود که نتواند به درستی از کشاورزی بهره برداری مناسب را انجام دهد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نهادهای  مردمی و کشاورزان را خط مقدم فعالیت های کشاورزی دانست و تاکید کرد: برای اینکه در کشور غذای سالمی را داشته باشیم  باید به بخش کشاورزی در کنار رعایت مسائل زیست محیطی توجه کنیم  و همچنین به بخش کشاورزی نگاه علمی داشته باشیم  و بین نهادهای مردمی ، کشاورزان و بخش های مختلف باید ارتباطی قوی برقرار کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در دنیا کشاورزی حفاظتی حرف اول را  می زند  و در آن نگاه بر کاهش بذر  و شخم زدن زمین است  و می تواند باعث کاهش هزینه های کشاورزی شود و این در حالی است که کشاورزی در استان  و کشور به شکل سنتی انجام می شود و در سال حدود پنج بار ادوات کشاورزی وارد زمین می شود که این بسیار هزینه بر و برای خاک و محیط زیست هم مناسب نیست.

گلستان نیازمند تشکیل اتاق فکر برای مشکلات کشاورزی

نجفی نژاد با بیان اینکه نیازمند تشکیل اتاق فکر در حوزه کشاورزی در استان هستیم، عنوان داشت: در این اتاق فکر مشکلات و مسائل کشاورزی استان برای بلند مدت رصد و برنامه ریزی می شود  و می توانیم برنامه مدون و منسجم که مبتنی بر واقعیت ها باشد را داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید بتوانیم بخش خصوصی را بدنه  اتاق فکر خود وارد کنیم  و همچنین در همه نشست ها و برنامه ها از حضور مردمی بخش کشاورزی نیز دعوت کنیم تا بتوانیم پیوندی عمیق بین آنها برقرار کنیم.

آغاز فعالیت مرکز رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

این مسئول با اشاره با فعال نمودن مرکز رشد شرکت های دانش بنیان در استان اظهار داشت: در این مرکز رشد شرکت های دانش بنیانی که نوپا هستند و توان اجرایی ندارند  فعالیت خود را آغاز می کنند و امکانات زیر بنایی  در اختیار آنها قرار داده می شود تا بتوانند وارد عرصه های اجرایی شوند  و در دنشگاه همه این پتانسیل ها را بررسی می کنیم تا بتوانیم  تحولی خوبی را در بخش کشاورزی ایجاد کنیم.

وی بخش کشاورزی را بخش بسیار مهمی در جوامع دانست و یادآور شد: بخش اعظمی از نیازهای غذایی  و تامین و امنیت غذایی کشورها به کشاورزی مناسب و پایدار بر می گردد  و حدود 90 درصد غذای سالم انسان ها از راه کشاورزی بدست می آید و حتی روش های جایگزین هم نتوانسته  جایگزینی مناسب برای تامین امنیت غذایی باشد.

نجفی نژاد افزود: تا سال 2050 جمعیت جهان به نه میلیارد نفر می رسد   و تامین امنیت  این افراد چالش عمده ای را پیش روی کشورها قرار داده است  که  در این راه به دنبال برنامه مدونی هستند .

وی اظهار داشت: در کشور ایران هم با توجه به سیاست های افزایش جمعیت و تامین غذای این افراد باید تلاش کنیم تا افق روشنی را برای خود پیش بینی کنیم  چرا که کشاورزی بزرگترین  فعالیت است که انسان می تواند انجام دهد و البته فعالیت های کشاورزی باید به گونه ای باشد که پایدار و ماندگار باشد و همچنین به محیط زیست هم ضربه ای وارد نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا