گوناگون

1643 آبادی سمنان خالی از سکنه‌اند

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری سمنان گفت: از 2227 آبادی سمنان 1643 آبادی خالی از سکنه و 548 آبادی دارای سکنه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، مجتبی رضایی با بیان این‌که سرشماری کشاورزی 5 مهر تا 18 آبان ماه در سراسر استان اجرایی می‌شود، تصریح کرد: این سرشماری که نقش محوری و مهمی در رشد و توسعه کشاورزی استان دارد، منبع مهمی برای داده‌های ساختاری بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: روش اصلی جمع آوری اطلاعات در این سرشماری، مصاحبه ماموران سرشماری با فعالان و بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

خذف فرم‌های کاغذی از طرح سرشماری کشاورزی برای نخستین بار

وی با اشاره به تفاوت‌های این سرشماری با سرشماری‌های پیشین، خاطرنشان کرد: در این سرشماری برای نخستین بار به جای فرم‌های کاغذی از تبلت و امکانات رایانه‌ای استفاده می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری سمنان، از این سرشماری به عنوان یک سرشماری همه جانبه یاد کرد و گفت: در این سرشماری اطلاعات و داده‌هایی نظیر: کاربری اراضی، مشخصات بهره‌برداران و کشاورزان، سطح کاشت محصولات، تعداد درختان بارور، جمعیت دام‌های سبک و سنگین و نوع فعالیت‌های گلخانه‌ای و… جمع‌آوری می‌شود.

رضایی با تایید محرمانه ماندن اطلاعات این سرشماری، یادآور شد: این اطلاعات برای بهره‌برداری در برنامه‌ریزی‌های بهتر در بخش‌های کشاورزی و اقتصادی انجام می‌شود.

معاون استاندار سمنان با بیان این‌که در سال 82 سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی استان 11.7 درصد بود، گفت: در این سال 18 درصد از شاغلان استان در بخش کشاورزی فعال بودند. ضمن این‌که تعداد بهره برداران استان در آن سال 38 هزار و 715 نفر و مساحت کل اراضی کشاورزی استان 154هزار هکتار بوده است.

از 2227 آبادی استان 1643 آبادی خالی از سکنه و 548 آبادی دارای سکنه است

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری سمنان اضافه کرد: براساس آخرین آمار رسمی استان سمنان دارای 2 هزار و 227 آبادی و روستا است که یک هزار و 643 آبادی آن خالی از سکنه و 548 آبادی آن دارای سکنه است.

رضایی با بیان این‌که شهرستان دامغان دارای بیشترین روستای با سکنه است، خاطرنشان کرد: پس از دامغان شهرستان‌های شاهرود، سرخه، میامی و آرادان دارای بیشترین روستای با سکنه است.

وی یادآوری کرد: در آخرین سرشماری رسمی استان، شهرستان شاهرود دارای بیشترین بهره‌بردار و شهرستان‌های گرمسار و آرادان دارای کمترین بهره‌بردار بودند.

6 درصد کشاورزان استان تحصیلات تکمیلی دارند

معاون استاندار سمنان نرخ بی‌سوادی در بین بهره‌برداران کشاورزی استان در آخرین سرشماری را 30 درصد اعلام کرد و افزود: 62 درصد کشاورزان استان دارای سواد در سطح ابتدایی، 32 درصد متوسطه و راهنمایی و 6 درصد دارای تحصیلات تکمیلی‌اند.

وی از پیش‌بینی 18 حوزه شهری و 37 حوزه روستایی برای سرشماری کشاورزان استان خبر داد و گفت: در مجموع 155 نفر در سطح استان کار سرشماری بهره‌برداران را انجام می‌دهند که 38 درصد آنها امور ستادی و 62 درصد آنها در بحش‌های فنی و اجرایی فعالیت خواهند کرد.

ضمن دعوت از همه فعالان بخش کشاورزی استان برای همکاری با ماموران سرشماری، اظهار کرد: همه دستگاه‌های استان ملزم به همکاری با اجرای این طرح ملی هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا