Mihanpostپزشکیپژوهشیتغذيه

خواص درمانی و جادویی لبنیات سالم را دست کم نگیریم ؟

خواص درمانی و جادویی لبنیات سالم از کسی پوشیده نیست و در این میان نیز امروزه اگر همه افراد جامعه از خواص لبنیات آن هم به صورت علمی و تخصصی آشنا نباشند ولی به خوبی می دانند که خوردن لبنیات سالم ، تضمین سلامتی بدن را به همراه دارد.

این که بسیاری از مواد غذایی کلسیم دارند ، اما فراورده های لبنی بهترین منبع کلسیم به شمار می آیند. بدن انسان کلسیم را برای ساختن دندان های سالم و استخوان بندی قوی استفاده می کند. قلب، ماهیچه ها و سیستم اعصاب برای انجام وظایف درست خود به کلسیم نیاز دارند . یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم خطر بیماری های متعددی از جمله پوکی استخوان را کاهش می دهد.

تمامی فرآورده های لبنی چربی بالایی دارند، بویژه چربی هایی که موجب افزایش کالری می شوند. فرآورده هایی که از شیر کم چرب و شیر اشباع شده اند دارای همان فواید هستند؛ البته چربی و کالری اضافی آنها گرفته می شود. برخی از فرآورده های لبنی دارای باکتری های مفید هستند.

فرآورده های لبنی همچنین پروتئین، ویتامین های گروه Bو دیگر مواد لازم برای بدن نظیر سلنیوم، روی، فسفر، پتاسیم و منیزیم را تأمین می کند. شیر سرشار از ویتامین D است که به جذب کلسیم در روده کوچک کمک می کند. شیر کم چرب هم حاوی ویتامین A است که در شیری که چربی آن گرفته شده وجود ندارد.

خواص درمانی و جادویی لبنیات

این باکتری ها در تهیه محصولات لبنی مثل ماست و شیر به کار می روند که به حفظ تعادل باکتری های موجود در روده کوچک کمک می کنند. در ضمن برای افرادی که در هضم لاکتوز شیر مشکل دارند ، احتمالاً هضم فرآورده های آن نظیر ماست و… آسان تر خواهد بود. این باکتری ها می توانند به حفظ سلامت در برابر سرطان و بالا رفتن کلسترول کمک کنند.

در این میان مطالعات و نتایج تحقیقات جدید دانشمندان و پژوهشگران نیز  نشان می دهد که مصرف روزانه ماست می تواند از بروز دیابت نوع دوم پیشگیری کند.

چرا که در دیابت نوع دوم بدن نمی تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند و یا سلول های بدن نسبت به اثر انسولین مقاومت نشان می دهند و به همین علت گلوکز نمی تواند وارد سلول های بدن شده و قند خون بالا می رود.

در این مطالعه که توسط دکتر «فرانک هو» استاد تغذیه دانشگاه هاروارد صورت گرفته سوابق پزشکی و عادات تغذیه حدود ۲۸۰ هزار نفر که در سیستم های بهداشتی و درمانی مشغول به کار بوده اند بررسی شده است.

از این تعداد، حدود ۱۵ هزار نفر در سال های بعد مبتلا به دیابت نوع ۲ شده اند. نکته قابل توجه این بوده که در افراد مورد مطالعه ریسک بروز دیابت در آنهایی که روزانه ماست مصرف می کرده اند ۱۷ درصد کمتر از دیگر افراد بوده است.

اینکه ماست چگونه می تواند چنین خاصیت پیشگیرانه ایی داشته باشد دقیقا مشخص نیست ولی دانشمندان حدس می زنند پروبیوتیک های درون ماست (میکروب های خوب آن) با تغییرات مناسبی که در محیط روده می دهند می توانند این اثر را بجای بگذارند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا