گوناگون

مدال افتخار به فرمانده ناو وینسنس دهن کجی به انسانیت است

81226190 5803958

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سپاه پاسداران، سردار دریادار پاسدار «علیرضا تنگسیری» با بیان اینکه پس از گذشت 25 سال هنوز یاد شهدای حادثه هواپیمای مسافربری بندرعباس – دبی در میان مردم زنده است، افزود: در سالروز این واقعه ما در حالی خلیج فارس را گلباران می کنیم که پیکر پاک 100 تن از شهدای این حادثه در آب های خلیج فارس باقی مانده است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت امروز کشور ما مدیون خون شهدا است، ادامه داد: شهدای ما هیچگاه زیر بار زور نرفتند، در یک لحظه سوختند و جاودانه شدند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به ادعاهای آمریکا درباره اشتباه ناو وینسنس در هدف قرار دادن هواپیمای مسافری ایران، افزود: اولین ادعای آنان این بود که اعلام کردند ما فکر می کردیم این هواپیما، جنگی و از نوع «اف 14» بوده در حالیکه این مسأله نمی تواند درست باشد، چون رادار ها به خوبی اندازه بزرگ اکوی هواپیمای مسافری را نشان می دهند.

سردار تنگسیری گفت: نکته بعدی اینکه، سرعت این هواپیما همانند یک جنگنده نبوده و نوع مانور آن نیز متفاوت بوده است، در ضمن، این هواپیمای مسافری در مسیر پروازی بندرعباس به دبی در حال حرکت بود و در راستای حرکت ناو وینسنس حرکت نمی کرد که تهدیدی برای آنها محسوب شود.

وی افزود: این هواپیمای مسافری در یک مسیر تعریف شده بین المللی در حال حرکت بود که تمامی ناو ها و رادارهای آنان این مسیر را می شناسند و ادعای اشتباه در این خصوص نمی تواند درست باشد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: از اکوی هواپیما معلوم بود که هواپیما مسافربری است در حالیکه آمریکایی ها اعلام کرده بودند ما در آب های جمهوری اسلامی ایران نبودیم، اما چهار سال بعد روزنامه «رویترز» به اذعان خود آمریکایی ها اعلام کرد ما در آب های سرزمین ایران بودیم.

سردار تنگسیری یادآور شد: با توجه به رادارهایی که روی این ناو وجود داشته است، نباید بگویند مکالمه با خلبان را نشنیدیم. گفته بودند ما قادر به شناسایی هواپیما نبودیم، اما رادارهایی که روی این ناو است به راحتی می توانسته حتی با هواپیمایی که از تهران بلند می شود، صحبت کند.

وی با بیان اینکه این حادثه نشان داد که آمریکایی ها برای رسیدن به منافع و مقاصد شوم خود حتی حقوق بشر را زیر پا می گذارند، افزود: اگر ما در دنیا حرف برای گفتن داریم به خاطر خون پاک شهیدان است. کسی که برای کسب روزی خانواده اش از دنیا برود شهید است، کسی که در آب غرق می شود یا در آتش بسوزد شهید است.

12 تیر 1367 هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران بر اثر شلیک موشکی از ناو وینسنس آمریکا در آب های خلیج فارس سقوط کرد و 290 مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند.

اجتمام ** 9303 ** 1071

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا